Fregatten Jylland er sammen med 16 andre kulturinstitutioner udvalgt blandt en lang række ansøgere til at indgå i projektet KULTUR-TEST-LAB, der skal give inspiration og forslag til konkrete løsninger med henblik på at sikre kulturoplevelserne attraktivitet og overlevelse under COVID-19.
For Fregatten Jylland er det en kærkommen mulighed for at gentænke den samlede formidling til gæsterne, der indtil Coronaen satte ind i høj grad har været båret af institutionens guider. Som et levende museum tilbyder Fregatten Jylland gæsterne autentiske oplevelser formidlet 1:1 af guiderne, der indtil marts 2020 året rundt – på alle åbningsdage – har forestået gratis rundvisninger på dansk, tysk og engelsk.
Som følge af Corona-restriktionerne har det været nødvendigt at ændre dette populære formidlingsformat til korte introduktioner udenfor skibet. Dette er blevet vel modtaget, men gæsterne savner mere viden i mødet med den gamle fregat. Baseret på gæsternes tilbagemeldinger ønsker Fregatten Jylland at gentænke og digitalisere formidlingstilbuddet som ‘Corona-sikkert’ og dermed formidle den maritime kulturarv direkte til den enkelte gæst.
- 2020 har været et meget udfordrende år på Fregatten Jylland, hvor vi har været nødt til at justere og Corona-sikre mange af vores formidlingstiltag. Vi glæder derfor os meget til at være med i forløbet og udvikle nye formidlingsløsninger til vores gæster, udtaler direktør ved Fregatten Jylland, Karin Buhl Slæggerup.
Som en del af projektforløbet vil Fregatten Jylland få metoder og værktøjer til idéudvikling og kreative løsninger, der sætter gæsten i centrum. Der er afsat et innovationsbudget på minimum 100.000 DKK pr. deltager, der skal anvendes til udvikling og test af en løsning med hjælp fra relevante fageksperter.
Udviklingsprojekterne på de 17 kulturinstitutioner landet over er en del af det landsdækkende initiativ ’Kickstart Kulturturismen’ støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, der skal sætte ekstra fokus på storbyernes kulturoplevelser. Projekterne gennemføres i et samarbejde mellem VisitAarhus, Destination Nord, Destination Fyn og Wonderful Copenhagen.
I de kommende måneder får de deltagende kulturinstitutioner værktøjer, viden og inspiration til at udvikle konkrete ideer til løsninger. Når ideerne er syretestet, skal der udvikles et konkret nyt forretningsinitiativ på hver enkelt kulturinstitution, der skal lanceres og testes på gæster over foråret og sommeren. Hele forløbet bliver afsluttet i september 2021, hvorefter det kommer hele kultur- og turismeerhvervet til gode i form af værktøjer og cases.