En dampdrevet barkasse
Det mindre dampdrevne fartøj Barkasse nr. 30 blev bygget i 1877 af John Samuel White på Isle of Wright i England. Fartøjet var en del af en bestilling fra det danske Marineministerium på fire dampbarkasser. Fregatten Jylland bragte barkassen hjem til Holmen og havde også glæden af Barkasse nr. 30 som hjælpefartøj på mange togter i tiden der fulgte.
Barkassen har elegante linjer og er udført i udsøgte materialer bl.a. teak og mahogni, vinterfældet elmetræ og canadisk Douglas.
Oprindeligt havde barkassen sin plads på fregattens øverste dæk, lige agter for skorstenen, og blev brugt til at fragte gods og besætning mellem skib og land når fregatten Jylland lå for anker.
Barkasse nr. 30 sejlede i mange år i Københavns havn før den i 1980erne blev ombygget til lystbåd. I 2002 erhvervede Fregatten Jylland fartøjet, og med hjælp fra en stor bevilling fra A. P Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal blev Barkasse nr. 30 restaureret og bragt tilbage til sin originale stand i årene 2009-2012. Søsætningen fandt sted d. 15. maj 2012, på 150 års dagen for fregatten Jyllands første standerhejsning i 1862.
Dampbarkassen vedligeholdes af en gruppe frivillige tilknyttet Fregatten Jylland, og der fyres op i dampmaskinen ved særlige lejligheder. Fra april til oktober kan museets gæster se Dampbarkassen, der ligger side om side med Robarkassen i Fregat-havnen.